
Siste nyhetsbrev fra Norsk kolonihageforbund finner du her

Siste nyhetsbrev fra Norsk kolonihageforbund finner du her
Vi ønsker alle kolonister velkommen til ekstraordinært årsmøte og vårmøte 25. April 2026 klokken 1500.
Sakspapirene finner du her.
Her finner du vårskrivet for 2026.
Vi minner på dugnad klokken 11-14 inkludert servering samme dag.
Protokollen for årsmøtet som ble gjennomført 26.10.2025 er tilgjengelig her
I flere år har mange ønsket seg mulighet for å presse saft av egen frukt i hagen. Aktivitetskomiteen, Gjestebudet og andre har de siste årene gått med overskudd så styret vedtok å kjøpe inn nødvendig utstyr for å gjennomføre dette også på avdeling 1.
Peder og Cathrine sa seg villige til å ha hovedansvar for dette og dro med seg Gry og Bente fra styret på opplæring på avdeling 2. Der gjorde de seg kjent med oppsett, behov for utstyr og ikke minst strøm og vann. Tre pop-uptelt ble kjøpt inn for å sørge for tørre kolonister selv om det skulle regne. Målet var å lære opp kolonistene i utstyret og gjøre de mest mulig selvhjulpne.

Kolonistene kom med vaskede epler som ikke hadde råte eller var for melne. Mengden folk kom med varierte fra 1 bærepose til en hagetralle stappet full i flere etasjer! Alle eplene var vasket på forhånd og ble en og en, som perler på en snor, (dette uttrykket lærte vi på to’ern) puttet i kvernen. Her hadde Gry kvalitetskontroll og opplæring.

Peder hadde ansvar for pressen som blir drevet av vann under trykk. Kvernet eplemasse ble fylt i kontaineren etter kyndig veiledning fra Peder og det var en fryd å se den gyldne saften som rant ned i bøttene. Cathrine sørget for at alle kolonister fikk en smaksprøve av sitt eget brygg før mosten ble silt minst en gang og gjort klar for neste steg.

Råmassen som ble igjen etter pressingen egner seg meget godt til kompostering eller jordforbedring. Alle måtte ta med seg pressrestene sine for kompostering på egen parsell.

Kolonistene kunne velge mellom å tappe på egen emballasje eller kjøpe bag-in-box-poser som styret hadde kjøpt inn. Man kunne også vege om man ønsket å pasteurisere eller ikke. Her hadde Bente ansvar og veiledet kolonistene på temperatur for røring, skumming og tapping. Man lærer mens man lever og vi fant ut dag to at det å skumme flere ganger gir en klarere most og tappingen skjer da også raskere.

Dette året hadde vi tilbud om eplepressing en onsdag og en søndag. Begge dager holdt man på i mange timer da dette er en lang prosess. Bildet under viser «kolonister i blinde» som var ferdige med årets pressing ved midnatt.

Utstyret er som sagt anskaffet og Peder og Cathrine som har påtatt seg ansvar for dette også neste år, har allerede begynt planleggingen. De har også tanker om hvordan vi i Solvang 1 kan bli kvitt alle nedfallseplene! Dette blir spennende.
Veldig glade og fornøyde kolonister med årets produksjon.

Til sist styreleder som forteller hva som er viktig vedrørende pasteurisering av mosten. Hilsen Cathrine, Peder Gry og Bente.
Mange kolonister møtte opp på dugnaden i fint sommervær lørdagen, og man koste seg med ertersuppe på Huset etterpå.
Ekstraordinært årsmøte med godkjenning av regnskap og budsjett ble gjennomført i etterkant, samt vårmøte.
Se vårskriv her (oppdateres ikke, mail med oppdatert informasjon sendes ut)
Se protokoll her.
I etterkant var det et informasjonsmøte hvor landskapsarkitekten som er engasjert etter anbudsrunde la frem plan for samarbeid rundt utvikling av dalen.
I høst valgte Damelaget i Solvang 1 å legge ned etter 91 års drift i Hagen. Styret på Solvang 1ønsket å takke for lang og tro tjeneste og utnevne Damelaget til årets kolonist 2024.
De resterende medlemmene fikk utdelt diplom på Årsmøtet, og plaketten ble hengt opp på Huset som et synlig bevis på lang og god innsats for Hagen. Styret takker for alt arbeid Damelaget har lagt ned både for medlemmene og besøkende i Hagen. Under kommer en liten oppsummering av Damelagets innsats på Solvang 1, sakset blant annet fra vår første hjemmeside. Tusen takk til alle tidligere bidragsytere.

Den 19. juli 1933 ble 45 kvinner – etter anbefaling av styret for Solvang Hagekoloni – enige om å danne en kvinneforening i hagen. Et styre ble valgt og kontingenten fastsatt til 25 øre pr. måneden – hele året.
Av de gamle protokollene går det tydelig fram at tidene var trange. I de familiene hvor mannen var arbeidsledig, var det fritak for kontingenten. Til det første medlemsmøtet spleiset styret på kringle til utlodning. Pengene som kom inn, skulle bl.a. dekke utgiftene til kaffe. Og medlemmene måtte selv ta med seg mat, kopp og stol til møtene.
Styret håper at Aktivitetskomiteen og Solvang Gjestebud viderefører noen av aktivitetene og har du andre ideer: ta kontakt med styret. All medlemsaktivitet for fellesskapet settes pris på.
Vi har funnet frem til denne videoen på Norsk kolonihageforbund sine sider for å spre litt glede mens vi venter på 1.april.
Takk til alle som møtte opp både på dugnaden og på årsmøtet.
Protokoll fra møtet ligger her
Her er sakspapirene
I september ble alle som er med i Hagens komiteer invitert til en avslutningssamling på Huset. Styret hadde bestilt pizza mm. og ganske mange av de frivillige deltok.
Samtalene surret rundt bordet, og styret fikk mange gode innspill til neste års drift.
Gubbelaget hadde også innsamling av hageavfall denne dagen, så vi delte broderlig med de også.
Per Ørmen kom og ga oss en fantastisk gave tilslutt: Nydelig fremføring av Lillebrors dag er slutt, som bragte frem mange gode barndomsminner hos styreleder i alle fall.
Takk til alle som møtte, styret invitere på nytt neste høst.
